Birgit Thor
Dykket
- Position: 56.03198, 11.16888
- GPS Position:
- WGS84:
- ED50:
- Dybde: m
- Niveau:
- Tilgængelighed:
- Kørselsbeskrivelse:
- Liv:
- Bund:
- Strøm:
- Noter:
Tekniskdata
- Vragtype:
- Længde: m
- Brede: m
- Dybdegang: m
- Tonnage: 199brt
- Motor:
- Last:
- Passagerer:
- Besætning: 4 mand
Karriere
- Andet Navn: Jens Wal
- Værft:
- Rederi:
- Kaptajn:
- Land:
- Skæbne:
- Forlisdato: 5/10-1978
- Tilstand:
Historie
Skrue og ror er helt fri af bunden, og skibet er ret intakt, og står på kølen.
Coaster fra Randers på 199 BRT, bygget 1952
Den 5 okt 1978 forliste M/S Birgit Thor i Sejerøbugten. Ved forliset omkom
3 af de 4 omborværende.
Skibet havde samme dag lastet skrot i Vejle bestemt for Frederiksværk. Da skibet var færdiglastet, var skærestokkene anbragt midt i lugeåbningen pakket med skrot på begge sider, og ladningen anbragt således, at den dannede en “tagryg” på langs i midten af lugen i en højde af ca 40 cm over lugekarmen. Der blev ikke foretaget udjævning af det sidst indlastede skrot, og det var på grund af lastens placering ikke muligt at sætte skærestokkene på plads, således at lugen kunne lukkes og skalkes forsvarligt. Lugeåbningen blev dækket over med 2 presenninger, der hver dækkede ca halvdelen af lugen uden overlap. Presenningerne blev holdt nede dels af nylonliner syet på kryds og tværs over lugen og dels ved at kile dem fast langs lugekarmen, men der blev ikke lagt skalkejern bag kilerne ind mod lugekarmen. Føreren kontrollerede ikke før skibets afgang fra Vejle skibets dybdegang, ligesom han ikke lyttede til vejrmeldingen over radioen. Kl ca 19.30 d.5 okt.78 ,da Birgit Thor var i Sejerøbugten, og vinden SV-lig,styrke 6, med tilsvarende sø, mærkede føreren uregelmæssigheder i skibets bevægelser. Der blev konstateret vand i lastrummet og en pumpe startet og udsendt nødsignal over radioen. Føreren gik derefter op på styrhustaget for at klargøre den oppustelige flåde. Den øvrige del af besætningen var på dækket. Pludselig krænger skibet til bagbord, således at lugekarmen kom under vand, hvorefter skibet sank. Ved den efterfølgende redningsaktion lykkedes det kun at redde føreren. Handelsministeriet fandt, at forliset skyldes, at skibet på grund af ladningsfordelingen ikke havde den fornødne stabilitet, og at lugerne ikke var forsvarligt skalkede. Af ovennævnte grunde var skibet ikke sødygtigt ved af gang fra Vejle, og handelsministeriet fandt ikke holdepunkt for at antage, at de forventede forhold på rejsen kunne berettige til at undlade at skalke lugerne.
Dykning
Beliggenhed/Kørselsanvisning
Video
Galleri
Vejr