Wolfgang L M Russ
Dykket
- Position: 56.059033 10.608150
- GPS Position:
- WGS84:
- ED50:
- Dybde: 33m
- Niveau:
- Tilgængelighed:
- Kørselsbeskrivelse:
- Liv:
- Bund:
- Strøm:
- Noter:
Tekniskdata
- Vragtype: Troppetransporter
- Længde: 113m
- Brede: 16m
- Dybdegang: m
- Tonnage: 2999brt
- Motor:
- Last:
- Passagerer:
- Besætning:
Karriere
- Andet Navn: Rysse
- Værft:
- Rederi:
- Kaptajn:
- Land: Tyskland
- Skæbne: Raketangreb
- Forlisdato: 4/5-1945.
- Tilstand:
Historie
Nedsprængt til en stor bunke skrot, men mange løsfund er at finde.
Vraget er spredt over et større område med mindre stykker stikkende omkring 2 meter op fra bunden. Vraget er som helhed meget forvirrende og det kan være svært at se hvad de forskellige metalstykker har været. Omkring vraget ligger der en del detoneret ammunition. Hvis man leder på og omkring vraget, er det stadig muligt at finde enkelte løsfund. Bunden varierer fra mudder til sand og smasten, (mest mudder) Det er muligt at fange en del fisk på vraget. Vraget bliver brugt af fiskere til at fange torsk på.
Lad mig for det første pointere at der altså ikke ligger 2 intakte Anders And vrag tilbage i dag, begge skibe er blevet sprængt efter krigen på grund af skibstrafikken, “WOLFGANG L.M RUSS” ligger på 34 m vand, og vraget ligger spredt ud over et meget stort område, 200-300 m, ikke så underligt da skibet
gik i luften på een gang, resterne af vraget ligger på en blød mudderbund og det er svært at finde rundt, de største stykker er 2-3 m. store. Fisk er der mange af, det er her en del dykkere sikre deres aftensmad inkl. undertegnet. 2K1″ ligger på 27 m. vand og første gang jeg dykkede på “K 1” var jeg meget skuffet, men med årene har jeg fundet ud af, at vraget faktisk er et par besøg værd, mange ting fra skibet ligger gemt ned i den meget bløde mudderbund, det er her jeg på det varmeste må anbefale at have et linehjul med ned, på denne måde kan man altid finde tilbage i de mange skrot stykker, også på “K 1” er der mange torsk, i alle størrelser, de mange plader er ideelle gemmesteder for dem og vraget er altid sikker for en torsk, Sommetider ses en del store fladfisk, også havkatte er der mulighed for.
Der er normalt stærk strøm i området, så Held og lykke.
SLAGET I For mig er historien om et skibs forlis lige så vigtig som selve dykningen på det. Alle vrag har en historie at fortælle, lille eller stor. Denne artikel handler om hvordan en tysk konvoj blev angrebet på vej til kun få timer før Danmark blev befriet. Her er historien om slaget i
Når man ligger derude og vejret er godt, ja så kan man se langt, Samsø sydpå, Sletterhage lidt nordpå og i øst herude, er det svært at forestille sig de dramatiske minutter som gjorde at et lille antal tyske skibe i dag ligger på havets bund, jo krigen er for mange glemt, glemt i dagligdagens travle trængsler, men sommetider trænger historien til at blive fortalt endnu en gang, og gerne for dem som har glemt hvad der skete dengang.
De enkelte krigsfly, De Haviland Mosquitto og Bristol Beufigther var både berømt og berygtet under krigen, specielt på havet, de var frygtet for deres tunge svære bevæbning, deres fænomenale flyveegenskaber, deres hurtighed og lange rækkevidde.
Fra deres baser i England kunne de nå langt ind i Norge, Sverige, Holland, Frankrig, og selvfølgelig Danmark, mange gange under krigen måtte de tyske styrker prøve kræfter med dem, og de fleste gange løb de allierede af med sejren, og deres mål endte på havets bund.
Flyene var et af englændernes bedste våben hvad angik angreb på krigsskibe eller konvojer, i perioden fra november 1944 til maj 1945 fløj de 5000 togter, mange af dem mod Danmark.
Det er den 4. Maj 1945, klokken er 15.45, en tysk konvoj er på vej fra Norge ned igennem Kattegat og på vej imod Fragtskibet “ANGMAMOS” på ca. 3540 tons uden last, fragtskibet “WOLFGANG L.M RUSS” på 3750 tons, i lasten befinder sig 700 tons ammunition og forsyninger til den tyske hær, som eskorte befinder der sig minestrygeren “M 301” og kanonbådene “K 1 ” og “K 3” på 1425 tons, et stykke væk ligger minestrygeren “STETTIN”, en ombygget fiskekutter som var ved at lægge miner ud, “STETTIN”
tilhører ikke gruppen, men ifølge de engelske kilder gjorde den alligevel, konvojen nærmer sig Helgenæs, snart kan i sikkerhed inde i i de sidste krigsdage, for oppe i luften hænger THE STRIKE WINGS.
Maskinerne var lettet kl. 13.10 fra RAF Banff i England, gruppen bestod af 143 squadron ledet af Wingcomander (Oberstløjnant) Foxly Norris, 235 squadron ledet af Wingcomander J.R. Barry, 404 squadron ledet af M. Pierce, 303 squadron ledet af Squadronleader (Major) H Wenger, med er også 18
Mustangs som eskorte fra 19 og 234 Squadron, 143, 235, 404,303 og 248 består af 40 mosquitto fly, men kort efter start må 2 fly dog vende om på grund af mekaniske defekter. Målet er enkelt, sænk alle fjendens skibe i Storebælt, Skagerrak, og Kattegat. Kl 15.08 passerede de den danske vestkyst og kl 15.35 opdager de ved Randers fjord det første mål: en minestryger, 6 fly fra formationen angriber hurtigt og snart springer skibet i luften midtskibs, (ved senere oplysninger viste det sig at være en fisker).
Efter angrebet forsætter gruppen sydpå, de nærmer sig farvandet omkring Helgenæs. klokken er nu ca. 15.40.
KL. 15.45 DET F Foxly Norris har fået øje på konvojen, beslutningen er truffet, flyveren bryder af og lægger an til angreb, slaget kan begynde (eller nærmere nedslagtningen), samtidig nede på skibene er der hektisk aktivitet, specielt på kanonbådene “K 1” og “K 3” har de travlt med at bemande de mange
antiluftskyts, for disse 2 skibe er konvojen mest bevæbnede, og de har absolut tænkt sig at give englænderen modstand. 7 mosquittos drøner ned imod “ANGAMOS”, de affyrede deres raketter imens
maskingeværer hamre løs, broen bliver sønderskudt og agterskibet bryder i brand, “ANGAMOS” er heldig i denne omgang og skibet fortsætter. 6 mosquittos angriber “WOLFGANG L.M RUSS”, dette skib må også lide under raketter og maskingevær ild og det virker åbenbart bedre, skibet bryder i en voldsom brand, men fortsætter ind imod kysten på Sletterhage. “BANG” et kæmpe ildhav som kan ses flere kilometer væk efterfulgt af en kæmpe røgsky, “WOLFGANG L.M RUSS” er røget i luften på en gang, flyveren må have truffet noget af ammunitionen eller så har branden bredt sig meget hurtigt, hvad der er tilbage af “RUSS” ligger nu på bunden af havet, af den store besætning overlever kun 8.
Så er det, “K 1″s tur, 7 mosquittos lægger an til angreb, “K 1” prøver at undvige til styrbord, men mosquittoernes 20 mm projektiler hamre ind i skroget ved vandlinjen og foresager hurtig en oversvømmelse, også dækmandskabet lider svære tab, og snart er kun få antiluftskyts kanoner bemandet, brændstoftanken brænder kraftigt og hele skibet er væk i røg, dette er “K 1″s endeligt, få øjeblikke senere synker skibet. “K 1” forsvinder fra havets overflade, og efterlader kun 55 ud af 169 mand.
Andre 7 fly angriber “M -301”, det er 143 squadron som har set det som deres hovedoffer, skibet bliver ramt af raketter i vandlinjen og projektilerne hamre ind i skroget, skibet bryder i brand og slår kursen ind
imod Sletterhage, men i løbet af 20 min. synker skibet, besætningen var på 76, overlevende 55.
4 fly angriber “K 3”, ammunitionsdepotet i forreste magasin bryder i brand, men K 3 er mere heldig og får hurtig ilden slukket , overbygningen bliver ramt af 8 raketter, men skibet holder sig sødygtigt og går i gang med at samle overlevede op, den lille minestryger “STETTIN” bliver kun angrebet af et fly og slipper åbenbart uden de store skrammer.
Angrebet er ovre, flyverne trækker sig sejrrigt tilbage, 3 skibe er sænket og resterne af konvojen slikker deres sår, Bannff strike wings led mindre tab, 3 fly blev så svært beskadiget af antiluftskyts at de måtte nødlande på Såtenas flyveplads i Sverige, under nødlandingen bliver Flightlieutenant (Kaptajn) Thorburn dræbt og Warrant officer (officiant) Crocker hårdt kvæstet, to Mustangs fra eskorten kolliderede og styrtede i havet, begge piloter blev dræbt.
Klokken er nu 16.55 angrebet er overstået, flyverne danner atter formationen og angriber i løbet af dagen flere mål rundt i de danske farvande inden de fortsætter hjem.
Efter angrebet tror konvojen, eller hvad der er tilbage af den, at trængslerne er overstået, men ak i det fjerne dukker nye fly op, 22 beugfighter fra 254 squadron og 236 squadron ledsaget af 15 mustangs fra 126 squadron er på vej sydfra efter et andet angreb, da de opdager røgen vest for Tunø, og snart er de som hvepse henne ved en brændende konvoj, flyverne har dog brugt det meste af deres arsenal af både raketter og ammunition, men det lykkedes et fly at angribe “AMNAGOS”, skibet er heldig og når ikke at blive ramt de vigtige steder, 4 beugfigther angriber “K 3” også denne gang er kanonbåden heldige og undgå at blive ramt de sårbare steder, dog udbryder der brand, men mandskabet når at få slukket den, angrebet er overstået og flyveren fortsætter deres raid videre for at finde nye mål inden de vender hjem, dette angreb tog kun 8 minutter og 3 fly fra North Coast må dog nødlande i Tyskland på grund af brændstofmangel.
S Sent hen på aftenen når resten af konvojen grund ude foran beskadiget og havde mange dræbte og sårede ombord, “ANMAGOS” holdt sig også flydende med nød og næppe ved hjælp af skibets pumper, og nåde også sikkert allerede vrag for bestandigt,
Det skal nævnes, at man i at mange tusinde tyske soldater blev dræbt ved sænkningen af fragtskibet “WOLFGANG L.M RUSS”, Dette er dog næppe sandt, ifølge det tyske arkiv i KOBLENZ siges det, at skibet ikke fragtede andet end materiel, fødevarer og ammunition, ikke soldater, der er også en del tvivl om hvordan vragene ligger i dag, som beskrevet ligger meget af det over et stor område og positionen er forskellig alt efter hvem man snakker med. I øvrigt er det ikke lykkedes mig at finde ud af, om vraget af “STETTIN” er fundet endnu, muligvis kan den være sprængt efter krigen, ellers kan det
ligge spredt imellem alle de andre vragdele, hvem ved.
Dykning
Beliggenhed/Kørselsanvisning
Video
Galleri
Vejr