< Alle emner
Print

S/S Oldenburg

Dykket

  • Position: 61.206963 5.817604
  • GPS Position:
  • WGS84:
  • ED50:
  • Dybde: 76m
  • Niveau:
  • Tilgængelighed:
  • Kørselsbeskrivelse:
  • Liv:
  • Bund:
  • Strøm:
  • Noter:

Tekniskdata

  • Vragtype: Cargo ship
  • Længde: 117m
  • Brede: 15m
  • Dybdegang: 9m
  • Tonnage: 4800brt
  • Motor:
  • Last:
  • Passagerer:
  • Besætning:

Karriere

  • Andet Navn: Pungo, Möve, Greenbier
  • Værft: 1914 ved Wesermünde
  • Rederi:
  • Kaptajn:
  • Land: Tyskland
  • Skæbne: Sænket under britisk luftangreb
  • Forlisdato: 7/4-1945
  • Tilstand:

Historie

“Den Store Krig” i årene 1914 til 1918 blev Tyskland endelig fuldstændig spærret for forsyninger og dette bidrog i høj grad til den tyske og allierede våbenstilstand i november 1918. Som led i den tyske flådes planer blev mange civile skibe udstyret med kanoner og maskingeværer, og i løbet af krigens år beviste mange sådanne camouflerede skibe deres betydning mod de allierede handelsflåder. Et af de skibe, der havde en sådan opgave, var dampskibet Oldenburg. I modsætning til mange andre sådanne skibe overlevede Oldenburg Første Verdenskrig. Efter våbenhvilen blev skibet igen sat i civil trafik, og så levede det nu et stille liv indtil Anden Verdenskrigs udbrud. Og igen blev skibet taget i brug af den tyske flåde. Men denne gang fik det en mere stille rolle som transportskib. I krigsårene under Anden Verdenskrig rejste Oldenburg næsten tyve gange på transportmissioner langs Norges kyst, og den sidste rejse skulle slutte i marts 1945. Uden for Vadheim i Sognefjorden bliver skibet opdaget af britiske Bristol Beaufighters og angrebet med raketter og bomber den 7. april 1945. Tyskerne reagerer på angrebet med intensiv antiluftskydning, men skibet slipper ikke for angrebet. Lidt senere synker den engang så stolte Oldenburg ned i fyrre meters dybde. Af besætningen er kun én tysker såret, og de russiske krigsfanger, der var ombord, undslipper angrebet uden at blive dræbt. Ingen af ​​de britiske fly bliver skudt ned under denne “Anti-shipping”-mission. I dag ligger vraget af Oldenburg på styrbord side godt intakt i en dybde på fireogtyve til femoghalvfjerds meter med agterstavnen som det dybeste punkt. Vraget ligger ca. halvtreds meter fra kysten lige uden for anløbsbroen, hvor hun blev sænket…

Oprindeligt beregnet til frugttransport mellem Cameroun og Tyskland. (Cameroun var dengang et protektorat, indtil slutningen af ​​1. Verdenskrig) Ejes af Union Handels Schiffahrtsges.

Supplerende oplysninger leveret af Mount Temple
Kort efter at hun blev lanceret, brød Første Verdenskrig ud. Efter tidlige og alvorlige nederlag til søs ændrede den tyske flåde sine strategiske planer. Udover at bygge flere ubåde sendte de en række passager- og handelsskibe med smart forklædt tung bevæbning ind i verdens sejlruter, hvor de lagde miner og/eller fangede og sænkede britiske eller allierede skibe af alle typer. Primære mål var handelsskibe. Pung, omdøbt til Mõve, blev omdannet til en hjælpekrydser. Under sin krigstjeneste blev hun brugt til minelægningsoperationer i Nordsøen og foretog derefter to nordatlantiske razziaer, sænkede, erobrede eller minedrift i alt omkring 45 skibe. Dette gjorde hende til den mest succesrige raider i Første Verdenskrig.

I dag ligger stævnen på “Oldenburg” i Vadheimsfjorden på 27 meters dybde, mens agterstavnen er på knap 70 meter. Brobygning starter fra 35 m. Der er læhegn (september 2021), som markerer stævnpartiet. Dette er kun en kort svømmetur fra kysten. Kursus 180N

Dykning

Beliggenhed/Kørselsanvisning

Parkering: N61,2089544, E5,8172537

Parkerer du ved kajen tættest på vraget, koster det 50 kr. at parkere.

Video

Galleri

Vejr