MS Zenobia
Dykket
- Position: 34.89166 33.65166
- GPS Position: 34.8894°N 33.6508°E
- WGS84:
- ED50:
- Dybde: 42m
- Niveau:
- Tilgængelighed:
- Kørselsbeskrivelse:
- Liv:
- Bund:
- Strøm:
- Noter:
Tekniskdata
- Vragtype:
- Længde: m
- Brede: m
- Dybdegang: m
- Tonnage: brt
- Motor:
- Last:
- Passagerer:
- Besætning:
Karriere
- Andet Navn:
- Værft:
- Rederi:
- Kaptajn:
- Land:
- Skæbne:
- Forlisdato:
- Tilstand:
Historie
Zenobia var en svensk RoRo-færge, der blev bygget i 1979 på Kockums-værftet i Malmø og leveret til AB Nordö-rederiet. Som flagskibet i den såkaldte “Challenger”-klasse skulle den betjene færgetrafikken mellem Koper (dagens Slovenien) via Volos (Grækenland) til Tartous (Syrien). Hendes jomfrurejse startede den 4. maj 1980 fra Sverige, den 22. maj 1980 passerede Zenobia Gibraltarstrædet og gik ind i Middelhavet. Den 2. juni 1980 blev Zenobia lastet med mere end 100 lastbiler på vej til Syrien, da en stigende liste på bagbords side blev fundet. Selvom et team af teknikere formåede at reducere listen på siden i mellemtiden, skete der igen en krængning på 40° lige før Larnaca (Cypern).
Der er ingen officiel forklaring på denne fejl. Der var formentlig en defekt i det automatiske ballasttanksystem, som egentlig skulle kompensere for en krængning af skibet ved at fylde de indbyrdes ballasttanke med havvand. Det formodes, at dette system var forkert programmeret i Zenobia og fyldte de ligesidede ballasttanke, så listen steg mere og mere. Da den tunge last gled, stod skibet ikke til at redde. Den blev bugseret fra havnen i Larnaca og sank den 7. juni 1980 omkring kl. 02.00 omkring 1.500 m fra havnen i position 34° 53′ 21″ N, 33° 39′ 2″ E på bagbord side. Alle passagerer og besætningsmedlemmer kunne evakueres i tide, så ingen mennesker blev dræbt.
Zenobia er nu et populært vrag blandt dykkere. Med en længde på 172 m og en bredde på 23 m er det det største dykbare vrag i Middelhavet og kan godt dykkes for dykkere med forskellige træningsniveauer. Det betragtes som et af TopTen-vragene på verdensplan, fordi sigtbarheden normalt er meget god (omkring 15 m), vandtemperaturerne er milde (om sommeren i 30 m dybde omkring 20 ° C), og strømmen normalt er lav. Zenobia ligger på bagbord side på en sandbanke i en dybde på 43 m. Styrbords sidevæg kan nås i en dybde på omkring 18 m. Afhængigt af færdighedsniveauet har avancerede dykkere mulighed for at trænge ind i vraget af Zenobia. Tidligere har selvovervurdering gentagne gange ført til ulykker, hvor dykkere døde. (Kilde Wikipedia)
Når du først dykker ned i vandet over vraget af Zenobia, vil du med det samme bemærke, hvor klart det er. På de fleste dage er det nemt at se hende fra overfladen. Når du starter din nedstigning under vandet, vil du blive forbløffet over vragets forskydningsstørrelse. Hun hviler på bagbord i 42 meters højde.
Dykning
Der er en stor kæde fra en overflademarkørbøje ned til Zenobia-vraget. Mange dyk bruger denne linje til at sænke langsomt og udligne deres ører sikkert. Linen fører ned til styrbord side af fartøjet, hvor du kan justere din opdrift og gøre dig klar til et fantastisk dyk på Zenobia-vraget.
På det første af to dyk ser vi normalt den massive propel, der læsser døre, og vi svømmer over ophængte lastbiler. Alt dette er i agterenden af færgen i gennemsnitsdybden på 28m.
Under vores andet dyk udforsker vi stævndelen. Vi svømmer gennem broen, finder et enormt anker og tjekker redningsbåde. Mere erfarne dykkere kan endda dykke gennem cafeteriet (24m).
Ved slutningen af hvert dyk på Zenobia-vraget laver vi altid et obligatorisk sikkerhedsstop inden vi går op til overfladen. Et simpelt 3-minutters sikkerhedsstop ved 5 meter, efterfulgt af langsom og kontrolleret opstigning, tillader resterende nitrogen sikkert at forlade din krop.
Beliggenhed/Kørselsanvisning
Video
Galleri
Vejr