< Alle emner
Print

Gudrun S/S

Dykket

  • Position: 58.23762 6.65426
  • GPS Position:
  • WGS84:
  • ED50:
  • Dybde: 47m
  • Niveau:
  • Tilgængelighed:
  • Kørselsbeskrivelse:
  • Liv:
  • Bund:
  • Strøm:
  • Noter:

Tekniskdata

  • Vragtype:
  • Længde:70,5 m
  • Brede: 11,1m
  • Dybdegang: 4,6m
  • Tonnage: 1485brt
  • Motor:
  • Last:
  • Passagerer:
  • Besætning:

Karriere

  • Andet Navn:
  • Værft:
  • Rederi:
  • Kaptajn:
  • Land:
  • Skæbne:
  • Forlisdato:
  • Tilstand:

Historie

Hun var taget af sted i Tyskland med et læs cement og ammunition til den tyske besættelsesmagt i Norge. På denne rejse mod nord blev hun eskorteret af U-båds destroyerne UJ1706 og UJ1767. Heldigvis blev belastningen aldrig til noget. Skæbnen og 5-6(?) allierede fly ville have det anderledes. Den 10. december 1944 angreb engelske myggefly fra 143, 235 og 248 eskadrille skibet kraftigt, mens det lå for anker uden for Abelsnes. Angrebet kom som en overraskelse, og der var fuldstændig panik blandt tyskerne, der var om bord på skibet. Nogle flygtede i land i lette både, mens andre søgte dækning om bord, mens angrebet varede.

Gudrun brød i brand under angrebet og blev efterladt brændende. Hun blev også kraftigt punkteret af alt skyderiet, så hun tog vand langsomt, men sikkert. Efter angrebet blev hun slæbt ind på lavt vand, hvor hun til sidst sank og blev efterladt med det meste af skibet under vand. Sådan blev hun efterladt i 1 1/2 år, indtil krigen var forbi, det var da et firma fra Oslo købte Gudrun og skulle redde hende.

Det meste af cementen, der var om bord, blev losset og dumpet, dog var noget størknet, så det ikke kunne fjernes. Ammunitionen blev også losset og smidt på dybt vand uden for Abelsnes. Der var meget lokal arbejdskraft involveret i dette projekt. Efterfølgende blev de fleste skudskader i skroget tilstoppet for at forhindre vandindtrængning.

Efter en del arbejde var hun endelig klar til at lægge til i Flekkefjord havn. Lokale fiskere blev pludselig opgraderet til slæbebådsskippere med mere. DS Gudrun blev lidt for stor til, at disse hajer kunne puste ordentligt, så de fandt ud af, at de havde brug for noget kraftigere beskyttelse for at få tingene til at gå. Væk ved Kvellandsgrunn, en gammel ankerplads 1/2 nm vest for Abelsnes, ligger en række tyske flådeskibe for anker, disse har til opgave at rydde op i de minefelter, der blev anlagt i Norge under Anden Verdenskrig. Blandt disse er en norsk slæbebåd, der fungerer som vagtskib for tyskerne. Der blev taget kontakt til slæbebåden og den var villig til at hjælpe med at få Gudrun bugseret ind i havnen. Båden kastede af og fæstede sine liner til Gudrun. Fiskerne blev degraderet til assisterende slæbebåde.

Historien fortæller, at den norske kaptajn havde haft lidt for mange drømme den dag, da der blev givet grønt lys til starten på slæbet, gik han for fuld skrue og med de konsekvenser, det måtte have. Pontonerne begyndte at glide og den ene mistede sin fastgørelse med det resultat at Gudrun fik store problemer og begyndte at synke igen, de lokale fiskere som havde deres reb fastgjort til Gudrun havde pludselig meget travlt med at frigøre sig fra det synkende skib, de skar som helte med de økser, de havde klar. Heldigvis kom ingen til skade under det kaos, der opstod, men Gudrun var nu på vej ned mod bunden igen, denne gang meget dybere end sidst.

Sådan blev hun, der blev ikke gjort yderligere forsøg på at hæve skibet, men der blev efterfølgende foretaget et par dyk for at hente kompressorer og lignende, der var på dækket, da hun gik ned.

Dykning

Gudrun ligger som et Anders And-vrag, forholdsvis godt modtaget. Beliggende ca. 100m fra land, er det muligt at dykke vraget fra land, men en båd anbefales, da vraget ligger i et travlt område både med fritidsbåde og nær færgetrafik. Flekkefjord dykkerklub har normalt en overfladebøje fastgjort til vragets øverste mast.

Terrænet skråner nedad i skibets længderetning, med stævnen som dybeste punkt på ca 47m, masten rammer en på 14m. Dækket er placeret i dybdeområdet 20-40m.

Beliggenhed/Kørselsanvisning

Vraget ligger mellem Abelsnes og Anabeløy. Fra Flekkefjord følger du skiltene mod Abelsnes/Anabeløy. Parkering/base ved den stadig fungerende færgekaj ved Abelsnes. Færgen er meget lille og kaptajnen nem at komme i kontakt med, som med fordel kan gøres opmærksom på dykning i området. Ifølge færgebesætningen gælder det dykningsforbud, der er sat op, primært for tyskere, der dykker, hvor færgen lægger til.

Video

Galleri

Vejr