Ellen Dyer
Dykket
- Position: 55.943000 10.460167
- GPS Position: 55:56,58N 10:27,61E
- WGS84: N 55 56 562 E 0 10 27 565
- ED50: 55:56,574 – 10:27,575
- Dybde: 19m
- Niveau:
- Tilgængelighed:
- Kørselsbeskrivelse:
- Liv:
- Bund:
- Strøm:
- Noter:
Tekniskdata
- Vragtype: Amerikansk bark
- Længde: m
- Brede: m
- Dybdegang: m
- Tonnage: brt
- Motor:
- Last: Petroleum
- Passagerer:
- Besætning:
Karriere
- Andet Navn: Clementine, Amerikaneren, og
Tunøbarken - Værft:
- Rederi:
- Kaptajn:
- Land:
- Skæbne:
- Forlisdato: 8/8-1876
- Tilstand:
Historie
Ellen Dyer var en amerikansk bark som sank ud for Tunø i 1876 efter en brand på skibet. Barken var på vej til Fredericia med en last af olie, som skabte et spektakulært syn da det brød i brand for forbi sejlende og i agtagere inde på øen. I dag består vraget mest af de kobberplader som udgjorde beklædningen på skibet, men nogle steder er der stadig struktur som rager 2-3 meter op fra havbunden. Inde i hullerne på vraget og under kobberpladerne finder man gerne en torsk og en hummer som putter sig.
Hvis man har lyst kan man sejle ind til Tunø Havn 2 minutters sejlads fra vraget, og spise frokost på røgeriet.
Ellen Dyer er blevet kaldt mange ting, bla. Clementine, Amerikaneren, og Tunøbarken bare for at nævne de mest brugte.
Letteste måde at finde vraget på, er at sejle ud på ca 21 meter vand. Inde på molen står der en hvid pille. Når den er ud for døren i det gamle fiskerhus, der ligger bagved, sejler man ind mod havnen. På ca. 17 meter kommer udslaget på ekkoloddet.
Ellen Dyer er beklædt med kobberplader, og den ene side er faldt sammen. Under agterenden er der ved bunden et hul ind. Derinde står torskene, men pas på. Der er trawlrester over. Hullet er kun stort nok til en dykker, og man må ligge på bunden og trække sig ind. Gå aldrig derind uden makkeren er udenfor, da man næsten altid hænger fast i trawlet på vej ud !!!!!!!
Historien bag vraget:
Fra i går aftes kl. 8, har man herfra kunnet observere et stort skib i brand, og som det syntes, sat på grund lidt nord (??) for Tunø. Endnu i dag middag står en uhyre røgsøjle op fra stedet.
Efter hvad vi erfare er det barkskibet “Ellen Dyer”, Kapt. Clapp, en amerikaner, ladet med 2600 trd. petroleum til Fredericia for regning, grosserer Jørgen Jensen, Kjøbenhavn. Mandskabet kom i land her i eftermiddags.
Kaptajnen og besætningen på det brændte skib “Ellen Dyer” ere i dag afrejst til Kjøbenhavn for at afgive søforklaring.
Ilden opstod i kabyssen. Af ladningen ere igår 51 fustager petroleum drevet i land på Samsø.
Besætningen på det brændte skib “Ellen Dyer” ankom i torsdags aftes til Kjøbenhavn for at afgive forklaring for den værende amerikanske konsul over de nærmere omstændigheder ved den indtrufne katastrofe. Kaptajnen, der straks ved brandens udbrud af frygt for explosion så sig nødsaget til, tilligemed mandskabet at forlade skibet, og i en båd redde sig i land på Tunø, havde nogle dage forinden været så uheldig at forvride en fod således, at han endnu kun med besvær kan bevæge sig ved hjælp af en krykke og en stok.
Skibet, der mærkeligt nok ikke havde taget lods ombord i Frederikshavn, skal siden afrejsen to gange i forvejen derfra have været på grund, og stadig nu for tredie gang på grund, da ilden brød ud. (Det sidste stemmer ikke med, hvad der er berettet, at det lå for anker på 10 favne vand. Bemærk. Kurt Degn)
Rejsende der sejlede forbi det brændende barkskib “Ellen Dyer” omtalte det syn, det frembød om natten, som noget af det mest glimrende, det er muligt at se.
Branden varede meget længe, og der gik 24 timer inden skibet sprang i luften (?). Ilden fortærede først den del af skibet der lå mellem kabyssen og forstavnen, og brændte skibsskroget af lige ned til vandgangen. Den vendte sig derpå til den anden side af skroget, som ligeledes brændte ned til vandgangen.
Ilden vedblev imidlertid at rase i selve skroget, tønder flød ud af skibet og kom i brand, og efterhånden blev vandflade i en kvartmil sydpå – Vinden var NNV — dækket af et lag af brændende petroleum, som om natten lyst i flere mils afstand. Dampskibet “Ydum” passerede ifølge “Dgt” om natten forbi dette ildhav, og i flere mils afstand var der en sådan lysning, at man kunne se, som ved højlys dag.
Efter at branden havde raset i længere tid i selve skroget, sprang dette i luften som en sværm af raketter. En skonnert fra Vejle passerede skibet kort efter at ilden var opstået, og sejlede rundt om det for at se, om der var noget at gøre. Ilden havde da fat fra stormasten forud.
Fra Tunø råbte folk advarende. at skibet skulle fjerne sig, og medens at det passerede tæt forbi, styrtede fokkemasten og sendte en regn af gnister op i rigningen, som straks kom i brand.
-I går er der foretaget en nøjagtig undersøgelse af stedet, hvor den brændte petroleumsbark -Ellen Dyer” sank. Undersøgelsen giver formodning om, at der i en del af bundstykket endnu findes fade med petroleum.
Skibet har ikke været grundstødt, det er fundet på 10 favne vand. Ved at lodde det sted hvor bovspydet endnu kan opdages, og resterne af skibet vil ligge, opnås kun en lodning af 8 favne, medens på siden deraf nåes de 10 favne. Det antages da, at mellemdækket tildels står, og at ilden i samme er slukket under synkningen. Der er nu telegraferet til assurandørene, om tilladelse til en dykkerundersøgelse kan gives. I land drevne er kun de tidligere 51 tdr. petroleum, der alle er forkullet og kun indeholder det halve af deres oprindelige indhold. Efter forlydende vil de i morgen 8 dage blive solgt ved auktion på stedet.
Stadig et flot vrag begroet med blød koraller men husk pas godt på vores vrag så andre får glæde af besøge vores flotte verden under havet. Er det den gamle blå 2 master der er på lasse’s billede der er Ellen Dyer?????
Ellen Dyer er stadig et besøg værd. Den ene side står stadig 2 meter over bunden, men det er for
det meste kobber forhudningen der holder hende sammen. Ellers er hus flot begroet med dødmandshånd, og søannemoner. er ikke let at slå på ekoloddet, men det lader sig gøre.
Dykning
Beliggenhed/Kørselsanvisning
Video
Galleri
Vejr