Altnes


Dykket
- Position: 56.76693, 11.99816
- GPS Position:
- WGS84:
- ED50:
- Dybde: 34m
- Niveau:
- Tilgængelighed:
- Kørselsbeskrivelse:
- Liv:
- Bund:
- Strøm:
- Noter:
Tekniskdata
- Vragtype:
- Længde: m
- Brede: m
- Dybdegang: m
- Tonnage: brt
- Motor:
- Last:
- Passagerer:
- Besætning:
Karriere
- Andet Navn:
- Værft:
- Rederi:
- Kaptajn:
- Land:
- Skæbne: Kollision
- Forlisdato: 13/1-1998
- Tilstand:
Historie
Den 13. januar ved middagstid kolliderede det cypriotiske skib »Shannon« med den norske bulk-carrier »Altnes« i tæt tåge ud for Anholt. Kollisionen gik værst ud over det norske skib, der kort tid efter kollisionen vendte bunden i vejret. Nogle dage senere sank den på en position lidt nord-vest for Anholt i svensk territorialfarvand. Her ligger den fortsat på havets bund på 34 meters dybde, og i sidste uge tog skibets norske ejere og kasko-assurandørerne den beslutning, at det norske skib ikke skal bjærges. I stedet bliver den erklæret for Constructive Total Loss, hvilket betyder, at dets værdi afskrives totalt. Det norsk-ejede skib tilhørte Jebsen-gruppen, som har forhandlet med et amerikanske bjærgningsselskab Titan Marine Corp. omkring en bjærgning af skibet, men man valgte altså at opgive et sådant forehavende, fremgår det af bladet »Dansk Søfart«. Den svenske marine har pejlet en vanddybde på 24 meter over vraget, og på det grundlag foreligger der ej heller nogle myndighedskrav om, at vraget skal fjernes
fra stedet, der ligger tæt ved T-ruten.»Shannon« måtte en smut til PolenModparten ved kollisionen, »Shannon«, måtte efterfølgende sejle til Fredericia med svære skader i stævnen, men den kom ikke afsted mod Rotterdam, som oprindeligt bestemt. I stedet måtte skibet, der er lastet med EU-støttet korn til eksport, sejle til Szczecin i Polen for yderligere reparation. Det skete under eskorte af Kieler Verkehrs bugserbåd »Bülk« og det danske miljøskib »Gunnar Sidenfaden«.
Dykning
Beliggenhed/Kørselsanvisning
Video
Galleri
Vejr