Inger Klit
Dykket
- Position: 54.823700 9.750133
- GPS Position: 54.49.422 09.45.008
- WGS84:
- ED50:
- Dybde: 23m
- Niveau:
- Tilgængelighed:
- Kørselsbeskrivelse:
- Liv:
- Bund:
- Strøm:
- Noter:
Tekniskdata
- Vragtype: Coaster
- Længde: m
- Brede: m
- Dybdegang: m
- Tonnage: 185brtbrt
- Motor:
- Last:
- Passagerer:
- Besætning:
Karriere
- Andet Navn:
- Værft:
- Rederi:
- Kaptajn:
- Land:
- Skæbne:
- Forlisdato:
- Tilstand:
Historie
Vi skal tilbage til d. 14. februar 1980, hvor Inger Klit befinder sig ud for Broagerland i Flensborg Fjord. Skibet er lastet med skrot og på vej mod Frederiksværk. Der ligger en tæt tåge over fjorden. Kl. 21.45 rammer den tyske coaster Lina von Bargen , som også er på vej mod Flensborg den danske coaster i bagbordsside tæt på styrehuset. Lastrummet, som er fuld af skrot fyldes hurtigt af det indtrængende vand. I løbet af få minutter er Inger Klit på vej mod havets bund og de fire besætningsmedlemmer er reddet over på det noget større tyske fragtskib. Det tyske skib har kun mindre skader som alle er over vandlinjen og de sætter kurs mod Flensborg. Kl. 22 er den tyske kystredningstjeneste på stedet, men da er Inger Klit allerede væk fra overfladen.
Skibet var af typen Caroliner, hvilket værftet på Ærø byggede 23 stk. af. Skibstypen var beregnet til fragttransport i Østersøen og indre danske farvande.
Så hvis du aldrig har dykket i Tyskland før, er dette vrag en kærkommen lejlighed til at prøve det. For vraget ligger faktisk i tysk farvand.
Dykning
Vi griner og tager finnerne og masken på, giver o.k.-tegn og ryger bagover – ned i Flensborg Fjord.
På vej ned af bundtovet tjekker vi hinanden for bobler og snart efter dukker vraget af Inger Klit op.
Den lille coaster på 185 BRT tager roligt imod os. Vi er landet på styrbordsside foran styrehuset og vi begiver os op af lejderen for at se nærmere på styrehuset.
Toppen af styrehuset er på 17 meter og der er fint plads til, at man kan tage sig en svømmetur derinde. Bemærk hvor flot begroet netop styrehuset er. Både på vægge og lofter er der tæt besat med sønelliker. Man kommer ind i styrehuset på bagbordsside og det er selvfølgelig et godt fotomotiv.
Men som i en stor del af andre vrag i Danmark, er det desværre rippet for alt, som kan rippes.
Efter at have skudt lidt fotos her, må vi videre. Svømmeturen hen over agterdækket afslører diverse løsdele og taljer. Sammen med gelænderet er der her gode fotomotiver.
Agterdækkets design er et af kendetegnene for netop denne type coaster. Agterenden med roret er endnu et godt sted at tage billeder, men det kræver god afbalancering ,da bunden her er meget blød. Skruen mangler desværre. Lastrummene blev efter forliset tømt da der her var en masse god skrot. Det giver dig mulighed for at svæve ned og måske hilse på de havdyr, som ynder mørket. Stævnen ligger dybt i bunden og rælingen er kun et par meter over bunden.
Inger Klit er faktisk et godt vrag til både begyndere og rutinerede dykkere. Den lettere begroning overalt på vraget gør det seværdigt, og det er nemt at orientere sig på. Efter en svømmetur hen over det mørke lastrum, som kun gemmer på en enkelt stor ål, når man frem til stævnen. Også den er flot bevokset og gelænderet er forholdsvis intakt endnu.
Tager man en tur langs bunden på vejen tilbage, kan man være heldig at møde en halvstor torsk eller ål, der har søgt bolig på det 27 år gamle vrag.
Størrelsen på vraget berettiger til to dyk. Og dybden gør, at man efter en tur på overfladen med lidt mad og kaffe atter er klar til at hilse på Inger. Man dykker i et smukt område og mens man sidder der på overfladen i båden, vil man opleve, at der er et stort antal sejlbåde, som også benytter fjorden.
Sejlere, især de tyske, er til tider et nysgerrigt folkefærd og nogle gange kommer de meget tæt på RIB´en. En sejlbåd er desværre ret lydløs, så prøv derfor at undgå en fri opstigning.
Beliggenhed/Kørselsanvisning
Video
Galleri
Vejr