Fu Shan Hai
Dykket
- Position: 55.33906 14.76222
- GPS Position:
- WGS84:
- ED50:
- Dybde: 70m
- Niveau:
- Tilgængelighed:
- Kørselsbeskrivelse:
- Liv:
- Bund:
- Strøm:
- Noter:
Tekniskdata
- Vragtype: bulk carrier
- Længde: 225m
- Brede: 32,2m
- Dybdegang: m
- Tonnage: 38.8000 brt
- Motor:
- Last: fuelolie
- Passagerer:
- Besætning: 27 Mand
Karriere
- Andet Navn:
- Værft:
- Rederi:
- Kaptajn:
- Land: kinesisk
- Skæbne:
- Forlisdato: 31/5-2003
- Tilstand:
Historie
Fu Shan Hai, et kinesisk bulkcarrier-skib, mødte sin tragiske skæbne den 31. maj 2003. I en skæbnesvangert møde med det polske containerskib Gdynia nordvest for Bornholm i Østersøen, kolliderede de to fartøjer. Fu Shan Hai led fatal skade og sank senere samme dag på 69 meters dybde, og dermed blev det det største skib, der nogensinde er sunket i Østersøen.
Forliset og Konsekvenser:
Kollisionen skete under uklare omstændigheder, og efterforskningen pegede på en kombination af menneskelige fejl og manglende kommunikation som mulige årsager. Udover det tragiske tab af skibet, fik forliset også betydelige miljømæssige konsekvenser:
- Oliespild: Omkring 1.680 tons tungolie lækkede fra Fu Shan Hai, hvilket forårsagede et af de største olieudslip i Østersøens historie.
- Miljøpåvirkning: Olieforureningen truede dyrelivet og habitater i området, og oprydningsarbejdet tog flere år.
Fu Shan Hai i dag:
Vraget af Fu Shan Hai hviler nu på havbunden som et populært dykkersted. Det er et fascinerende, men også skræmmende vidnesbyrd om maritim ulykke og de ødelæggende konsekvenser, det kan have. Vraget er et vigtigt minde om vigtigheden af maritim sikkerhed og miljøbeskyttelse.
Dykning
Beliggenhed/Kørselsanvisning
Video
Galleri
Vejr